Przeszłość drogowskazem

Tradycje żydowskie

Wydawnictwo

Nasze publikacje
 
Wirtualna Wystawa
Drukuj Poleć znajomemu

 

 

Szawuot



Szawuot jest Świętem Nadania Tory. W tym dniu Żydzi są narodem, narodem jedynego, istniejącego wiecznie Boga. W tym narodzie trwa długa walka, wieczna wojna między jedynym Bogiem a wieloma bogami, pomiędzy Torą i Torami, pomiędzy narodem i narodami.


Pokolenia rodzą się, pokolenia odchodzą, a wojna staje się coraz bardziej gorąca, coraz bardziej gorzka. Powstają nowi bogowie, szerzą się nowe idee, które sprzeciwiają się jedynemu Bogu i jego Torze.


Ogniem i mieczem, łzami i krwią naznaczona jest w historii droga ludu Izraela, ale nie w ogniu jest Bóg i nie w mieczu tkwi jego moc.


Spokojnymi słowami „Jam jest Pan, Bóg twój” 1 objawił się swojemu narodowi jedyny Bóg i z modlitwą „Szema Israel” na ustach podążyło za Nim i jego Torą tysiące cichych bohaterów, ginąc na stosie i składając w ofierze swoje życie.


W najciemniejszych czasach, w pełnych powagi chwilach, kiedy fałszywi przyjaciele powalili bramy od środka, a zawzięci wrogowie czyhali na zewnątrz – wśród ludu Izraela nastały święto i duma, wiara w ich jedynego Boga, w jedną prawdę, czystość i wieczność Tory – i Bóg nie opuścił swojego ludu.


Wielkie, nie do opisania wielkie były cierpienia wiecznego ludu w walce o wieczną Torę. Wielu niewinnych straciło życie bez powodu – za swoich ojców.
Duża, bardzo duża jest też liczba wewnętrznych wrogów, którzy odeszli od wiary lub swoje życie poświęcili na wspieranie wrogów, a zatem cisnęli kamieniem w swój lud.


Lecz prawdy nie byli w stanie zdusić. Z każdą karą boską, z każdym kolejnym przypadkiem odstępstwa od wiary naród żydowski staje się silniejszy, mocniejszy, oczyszczony i szlachetny. Z jeszcze większą wiarą i pewnością kieruje swój wzrok ku przyszłości oraz wieczności.


Podobnie jest w naszych czasach, co pokazują ciemne, krwawe oszczerstwa rodem ze średniowiecza, kiedy spragnione krwi zwierzęta w ludzkiej postaci, wygrzebują z ciemnej przeszłości najdziksze oszczerstwa i chcą utopić w krwawej kąpieli żydowski naród. Kiedy beztroskie, osłabione żydowskie dusze znieważają żydowskie imiona, przechodząc na stronę wroga – umacniają tym tylko dumę starego ludu i jego jedynego Boga. I prostymi, spokojnymi słowami „Jam jest Pan, Bóg twój” celebruje on Święto Nadania Tory, święto powstania narodu, który wierzy w zwycięstwo prawdy zawartej w Torze i jej nieśmiertelność.


tł. Martyna Steckiewicz
Źródło: S.T., Szwues, „Hajnt” 1911, s.2.

 

1  Słowa rozpoczynające dekalog, którymi Bóg określił samego siebie.

 

 

 

 
« poprzedni artykuł   następny artykuł »
Fundacja im. prof. Mojżesza Schorra
ul. Twarda 6; 00-105 Warszawa
tel. 22 620 34 96
Nr konta bankowego: 04124010241111001005772107